سابسیژن جای جوش یکی از محبوب ترین روش های درمانی جهت التیام و احیای جای جوش به شمار می‌رود. یک روش درمانی کاملاً تخصصی و پیشرفته که به لطف آن می‌توان انواع مختلف اسکار آکنه (کمندی (Tethered)، غلطکی (Rolling)، لنگری (Anchored) و چسبیده به لایه زیرین (Bound down)) را مداوا کرد.

اسکارهای آکنه غالباً بر روی گونه، چانه و شقیقه ظاهر می‌شوند. برای گرفتن بهترین نتیجه باید متدی را انتخاب کنید که برای آن نوع منحصر به فرد از اسکار شما مناسب تر است. گونه های متفاوت اسکار آکنه در 80 درصد موارد به روش سابسیژن خیلی بهتر از لیزر، میکرونیدلینگ و پیشرفته ترین لیزرهای روز جواب می‌دهند، چون اغلب بیماران از وجود اسکارهای کمندی رنج می‌برند که این نوع اسکار باید به صورت افقی بشکند. حال آن که لیزرها، غلطک های پوستی (درما رولر) و میکرونیدلینگ در راستای عمود نفوذ می‌کنند. در سابسیژن اسکارها را در راستای افق می‌برند تا اسکار از پوست جدا شده و دیگر حالت فرورفته نداشته باشد.

سابسیژن برای درمان اسکار آکنه من مؤثر و کارآمد است؟

مهم ترین گام در مسیر درمان جای جوش شناسایی و تشخیص نوع آن است. اسکارهای کمندی، چسبیده به لایه زیرین و غلطکی با تغییر دادن حالت صورت قابل رویتند. اگر به هنگام لبخند زدن یا تغییر دادن حالت صورت فرورفتگی های پوست نمایان شود، بدین معناست که اسکار به ساختارهای زیرین پوست نظیر ماهیچه ها و SMAS (سیستم ماهیچه های وتری صورت) چسبیده است. در چنین شرایطی باید پیش از هر اقدامی این اسکارها را آزاد و ارتباطشان را با لایه زیرین پوست قطع کرد. دستگاه های لیزر و میکرونیدلینگ عمقی نمی‌توانند تا این عمق نفوذ کنند، در نتیجه چنین روش هایی بر روی اسکارهای چسبیده به لایه زیرین تأثیری نخواهند داشت.

سابسیژن جای جوش چیست؟

در سال 1995 دو متخصص پوست در نیویورک موفق به ابداع این روش شدند. کلمه سابسیژن از این عبارت گرفته شده است: “جراحی زیرپوستی بدون شکاف”. این دو پزشک در گزارش ابتدایی خود به این نکته اشاره می‌کنند که فاصله زمانی میان جلسات درمانی 3 تا 6 هفته در نظر گرفته شد و برای درمان انواع متفاوت جای جوش 3 تا 6 جلسه کفایت می‌کند. برای درمان بخش های فرو رفته و برآمده به جلسات درمانی بیشتر با فاصله زمانی 4 هفته نیاز است. در این پژوهش بیماران 3 تا 10 جلسه درمانی را پشت سر گذاشتند.

سابسیژن

انواع مختلف سابسیژن جای جوش

در این مقاله قصد داریم شما را با روش اصلی و اولیه سابسیژن آشنا کنیم و از فراز و نشیب هایی بگوییم که سابسیژن در سه دهه اخیر از سر گذارنده است. در تکنیک اصلی و اولیه از سوزن های تحت جلدی اریب با سایز 25 تا 27 استفاده می‌شود. از آن زمان تا کنون تغییرات بسیاری در این روش اعمال شده و تکنیک های مختلفی به آن اضافه شده اند که از آن میان می‌توان به تکنیک های تیغه ای، سوزن نیکور سایز 18 و سوزن هایی با سایز 18، 21، 23، 27 و 30 اشاره داشت.

در ابتدا دو تکنیک سابسیژن با نام تکنیک برف پاک کن شیشه جلو (Windscreen Wiper) و سابسیژن لیپوساکشن عرضه شد. در این دو تکنیک پیوند میان اسکار و سطح شکسته می‌شود.

تکنیک تلفیقی سابسیژن و تزریق خونی که از خود فرد گرفته شده است.

قدمت این تکنیک حدوداً ٢٠ سال است که در دو مرحله سابسیژن اسکار آکنه و تزریق خون گرفته شده از فرد به انجام می رسد. در این روش خون به مانند حائلی عمل می‌کند که مجال شکل گیری دوباره را از اسکارها می‌گیرد. این تکنیک مزایای منحصر به فردی دارد و باعث می‌شود اسکارها به طور چشمیگیری التیام یابند، با این وجود خالی از عیب و نقص نیست و ممکن است محل تحت درمان در اثر تزریق خون برآمده شود. امروزه متد های متنوع دیگری جایگزین این تکنیک شده اند.

برای رزرو نوبت در کلینیک زیبایی غرب تهران با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

تکنیک تلفیقی سابسیژن و پیوند پوست

در این روش شکاف بسیار ریزی در محل فرورفتگی های اسکار ایجاد می‌شود. این شکاف به نوبه خود باعث آزاد شدن و قطع ارتباط اسکار با لایه زیرینش خواهد شد. در مرحله بعد با استفاده از لیزر CO2 پوست از ناحیه پشت گوش فرد گرفته شده، در محل اسکار قرار می‌گیرد و بخیه زده می‌شود.

مزوتراپی چیست؟

سپس برای مدت ٣ تا ۴ روز اسکار به حال خود رها می‌شود. این تکنیک برای اسکارهای فرو رفته و آتروفیک بسیار خوب و ایده آل است. اما در ١٠ درصد موارد زخم های التهابی در موضع تحت درمان شکل می‌گیرد که برای درمان آن می‌بایست شکافی در محل ضایعه ایجاد شود یا با تزریق داروهای استروئیدی نسبت به رفع آن اقدام کرد. در حال حاضر روش های دیگری جایگزین تکنیک تلفیقی سابسیژن و پیوند پوست شده اند اما هنوز در بسیاری از کلینیک ها استفاده از این تکنیک رواج دارد. توجه داشته باشید که این تکنیک حتماً باید به وسیله یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام شود.

تکنیک تلفیقی سابسیژن و PRP

این تکنیک همین اواخر ارائه شد و در آن از PRP به عنوان یک حائل بهره می‌گیرند. منظور از PRP، پلاکت های غنی شده پلاسماست که حاوی مقادیر بسیار زیادی فاکتور رشد و سایتوکین می‌باشند و از پلاکت های خون فرد مشتق شده اند. این روش تا حد زیادی به تکنیک تلفیقی سابسیژن و تزریق خون شباهت دارد؛ ابتدا با یک برش اسکار فرورفته/آتروفیک از لایه زیرین جدا شده و بی درنگ به موضع تحت درمان PRP تزریق می‌شود.

چگالی پلاکت های غنی شده پلاسما از خون کمتر است در نتیجه عوارض جانبی این روش هم به مراتب کمتر از تکنیک سابسیژن و تزریق خون خواهد بود. یک تکنیک عالی و تحسین برانگیز که می‌بایست تحقیق ها و پژوهش های بیشتری حول محور آن صورت پذیرد و کارآیی و تأثیر آن در درمان جای جوش بررسی گردد.

سابسیژن و PRP

تکنیک تلفیقی سابسیژن و مواد پر کننده (Filler)

این تکنیک نخستین بار دو سال پیش مطرح شد. تا جایی که اطلاع دارم، تنها یک مقاله در این خصوص به رشته تحریر در آمده است؛ یکی از محبوب ترین روش هایی است که در این کلینیک برای درمان جای جوش به کار گرفته می‌شود. مواد پرکننده را نمی‌توان به تنهایی برای درمان جای جوش استفاده کرد چون این مواد نقش یک حائل یا واسط را ایفا می‌کنند.

در این تکنیک ابتدا از طریق سابسیژن اسکار را آزاد و از لایه زیرینش جدا می کنند. نتایج حاصل از سابسیژن جای جوش، دائمی و همیشگی است اما ماندگاری مواد پرکننده در بهترین حالت حداکثر یک تا دو سال می باشد. مقدار بسیار اندکی از ماده پر کننده (مثلاً ٠.٢۵ میلی لیتر) به محل اسکار تزریق می‌شود. این ماده به عنوان یک حائل و میانجی عمل می‌کند و نمی‌گذارد اسکار بار دیگر به لایه زیرین خود بچسبد.

ماده پرکننده ای که در این مرکز استفاده می‌کنیم، Volbells است اما این اواخر مواد دیگری نظیر پرکننده های HA از برند Merz را هم به کار گرفته ایم. پرکننده های متفاوت نتایج نسبتاً یکسانی از خود به جای می‌گذارند و بیماران ٣ سال پس از اتمام دوره درمان کوچکترین مشکلی را گزارش نکرده و از ظاهر بهبود یافته اسکارهای خود اظهار رضایت می‌کنند. بر روی ٨۵ بیمار این روش را پیاده کرده ایم و نتایج به دست آمده را مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم و قصد داریم تا ۶ ماه آینده ماحصل این پژوهش را منتشر کنیم.

برای رزرو نوبت و مشاوره لیزر موی زائد با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

تکنیک تلفیقی سابسیژن و به بیرون مکیدن پوست

یک تکنیک کاملاً جدید و بدیع که با استفاده از یک دستگاه مکنده پوست به سمت بیرون کشیده می‌شود تا مبادا اسکار بار دیگر به لایه زیرینش پیوند بخورد. این روش بسیار جدید و نوپاست و هنگامی که با سابسیژن ترکیب می‌شود تأثیر بسزایی در بهبودی جای جوش خواهد داشت و عملکرد این تکنیک تلفیقی به مراتب بهتر از تکنیک سابسیژن معمولی است. اما از نقطه نظر من استفاده از پلاکت های غنی شده پلاسما و مواد پرکننده تأثیر و بازدهی بیشتری داشته، معقولانه تر بوده و نتایج حاصل از آنها برای مدت زمان بیشتری دوام دارد، به علاوه بیماران در حین درمان احساس راحتی می کنند. با این اوصاف، متخصصین حاذق بسیاری را می شناسم که این روش را به کار می گیرند و کیفیت کارشان ستودنی و قابل تقدیر است.

مزوبوتاکس چیست؟

سابسیژن دکتر قانعی

 

چشم انداز جدید سابسیژن

روش های روز دنیا و ترکیب آنها با یکدیگر سهم بسزایی در التیام و بهبود اسکار های آکنه داشته است. اغلب بیمارانی که به این عارضه دچارند، گونه های متفاوتی از اسکار را در صورت خود دارند که از آن میان می‌توان به اسکارهای غلطکی، آتروفیک، یخ شکن (Ice Pick) و Box car اشاره داشت. غالباً سابسیژن را با تکنیک های انرژی محور میکرونیدلینگ همچون Intensif System یا Infini RF ترکیب می‌کنم.

به طور خلاصه می توان گفت استفاده از سابسیژن در درمان انواع مختلف اسکار آکنه حرکتی زیرکانه و موفقیت آمیز است. من شخصاً این روش را بر لیزر درمانی ترجیح می‌دهم چرا که نتایج حاصل از آن قابل پیش بینی است. البته هنوز هم از روش های لیزر درمانی نظیر دستگاه های تمام فرسایشی بازسازی کننده سطح پوست برای التیام بخشیدن به ظاهر اسکارهای آکنه استفاده می‌کنم اما این روش تنها زمانی کاربرد دارد که اسکار آکنه از نوع Box car باشد. از دیگر دستگاه های لیزر مورد استفاده در این مرکز می‌توان به لیزرهای فرکشنال نظیر اوربیوم، CO2 و Profractional اشاره داشت.

در آینده روش های بهتر و پیشرفته تری برای درمان جای جوش ارائه خواهند شد و می‌توان آینده بسیار خوب و روشنی برای این عارضه متصور گشت، چرا که این روزها دانشمندان آمریکایی در حال تحقیق بر روی سلول های بنیادین هستند تا بتوانند راهی برای ترمیم بافت پوست در محل اسکار آکنه بیابند. با دست یافتن به چنین دانشی می توان ساختار و مدل اسکارها را بازسازی و کلاژن سازی را تحریک کرد. در دهه های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در زمینه بازسازی و احیای اسکار آکنه حاصل شده و مزایای بسیاری برای بیماران مبتلا به این عارضه به ارمغان آمده و آنها می‌توانند به آینده امیدوار و دل خوش باشند.

سال گذشته مقاله ای منتشر شد که نشان می‌داد، استفاده هم زمان از دستگاه های فرکشنال، Oratane و Accutane و سابسیژن بلامانع بوده و هیچ خطری در پی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، نیازی نیست بیماران ۶ تا ١٢ ماه برای پاک و محو شدن اسکار های آکنه منتظر بمانند و سپس روش های ترمیمی را به کار گیرند. درمان زودهنگام اسکارهای آکنه، مخصوصاً اسکارهای نوع کمندی و لنگری، با استفاده از میکرونیدلینگ RF و سابسیژن یا سایر تکنیک های غیرتهاجمی نتایج بهتری در بر دارد و جای جوش با سرعت و کیفیت بهتری التیام می‌یابد و دیگر بیماران مجبور نیستند برای باقی عمرشان ظاهر نامناسب اسکارهای آکنه را تحمل کنند.

نقطه ضعف تکنیک سابسیژن در این است که کارآیی و تأثیر آن تا حد زیادی به متخصصی بستگی دارد که این عمل را بر روی پوست پیاده می‌کند. شمار پزشکان آموزش دیده ای که در این زمینه تخصص و تبحر کافی داشته باشند، بسیار کم و اندک است. سابسیژن یک روش جراحی است و دسترسی داشتن به تکنولوژی روز دنیا یک مسئله است و این که بتوانیم از این تکنولوژی به نحو احسنت بهره بگیریم، یک مسئله دیگر.

این مطالب برای بیماران چه معنا و مفهومی خواهد داشت؟

اگر به موقع در صدد درمان جای جوش برآیید، خیلی زودتر و بهتر نتیجه خواهید گرفت. پس این نکته را آویزه گوشتان کنید که اسکار آکنه هر چه سریع تر درمان شود، نتایج حاصل بهتر و قابل قبول تر خواهد بود. اما بدون تردید پیشگیری از اسکار آکنه بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت، در این صورت بیمار دیگر مجبور نخواهد بود درد را تحمل کرده، کلی هزینه کند و مدت زمان مدیدی را سپری نماید تا جای جوش بهبود یابد.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره داشتید، با ما کلینیک زیبایی دکتر قانعی تماس بگیرید.