ملانین چیست؟

ملانین یک رنگدانه طبیعی در پوست است که رنگ مو، پوست و چشم را در افراد و حیوانات تعیین می کند. سلول های پوستی خاصی به نام ملانوسیت در پوست وجود دارند که می توانند ملانین تولید کنند. تعداد ملانوسیت ها در هر فرد یکسان است، اما برخی از افراد ملانین بیشتری نسبت به سایرین تولید می کنند. سطح ملانین اساساً توسط ژنتیک تعیین می شود. افرادی که از والدین با پوست روشن متولد می شوند، پوست روشن والدین خود را به ارث می برند، همانطور که افرادی که از والدین با پوست تیره متولد می شوند، پوست تیره خواهند داشت. برخی فاکتورهای دیگر نیز در افزایش تولید ملانین نقش دارند مثل بارداری، بیماری آدیسون (یک نوع اختلال اکتسابی غیر معمول است که در اثر کمبود هورمون های منتشره از غدد فوق کلیوی ایجاد می شود) و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب که می توانند پوست را تیره کنند.

تحقیقات نشان داده است که ملانین می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه ی UV آفتاب کمک کند، همچنین افزایش ملانین ممکن است باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست شود زیرا مطالعات نشان داده است که میزان سرطان پوست در افراد با پوست تیره کمتر است.

ملانین با اثر محافظتی که دارد به عنوان یک فیلتر جاذب، میزان نفوذ UV را در اپیدرم پوست کاهش می دهد و همانند یک ضدآفتاب عمل می کند. همچنین با قدرت آنتی اکسیدانی که دارد، رادیکال های آزاد در پوست را از بین می برد که در نهایت باعث محافظت از آن می شود.

آیا می توان میزان ملانین در پوست را افزایش داد؟

افراد با هر نوع پوستی می توانند با افزایش ملانین خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهند. مصرف برخی مواد مغذی می تواند سطح ملانین را حتی در افراد دارای پوست روشن نیز افزایش دهد.

X-Wave جدیدترین درمان سلولیت ران و باسن

راه های افزایش دادن ملانین در پوست

مواد مغذی کلید افزایش ملانین به طور طبیعی در پوست هستند. در این مقاله چندین ماده مغذی آورده شده است که تحقیقات نشان می دهد به بدن کمک کنند تا ملانین بیشتری تولید کند.

  1. آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها قوی ترین پتانسیل را برای افزایش تولید ملانین دارند، ریزمغذی هایی مانند فلاونوئیدها یا پلی فنول ها که در سبزیجات وجود دارند به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند و ممکن است بر تولید ملانین تأثیر بگذارند. برخی از آنها ملانین را افزایش می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به کاهش آن کمک کنند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان شامل سبزیجات برگ تیره، توت های تیره، شکلات تلخ، لبو و سبزیجات رنگارنگ مثل کلم قرمز هستند. مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیز کمک کننده است.

  1. ویتامین A

مطالعات نشان می دهد ویتامین A برای تولید ملانین و همچنین داشتن پوستی سالم ضروری است. مواد غذایی به ویژه سبزیجات حاوی بتا کاروتن مانند هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج و نخود فرنگی، انبه، پنیر،  ماهی و گوشت منبع غنی از ویتامین A هستند. از آنجا که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند، بسیاری از محققان معتقدند که ویتامین A کلید تولید ملانین است. نوع خاصی از کاروتنوئید (ماده ای که به سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی رنگ می بخشد) در ویتامین A یافت می شود که طبق تحقیقات در تولید ملانین و محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) نیز نقش دارد.

  1. ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین مهم برای سلامت پوست و یک آنتی اکسیدان است که احتمالاً می تواند سطح ملانین را افزایش دهد. با مصرف مکمل یا مصرف غذاهای غنی از ویتامین E مانند سبزیجات، غلات، دانه ها و آجیل ها می توان ویتامین E بیشتری دریافت کرد.

  1. ویتامین C

مانند ویتامین های A وE ، ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. ویتامین C برای داشتن غشای مخاطی سالم لازم است. همچنین ممکن است تا حدودی در تولید ملانین و محافظت از پوست اثر گذار باشد؛ زیرا شواهد نشان می دهد که ویتامین C ممکن است سطح ملانین را افزایش دهد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت ها، آلو و سبزیجات برگ سبز می توانند تولید ملانین را افزایش دهند. مصرف مکمل ویتامین C نیز کمک کننده است.

  1. سبزیجات و گیاهان دارویی

برخی از منابع مزایای بالقوه موجود در گیاهان و چای ها را برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش بررسی کرده اند. محصولات گیاهانی مانند چای سبز و زردچوبه که غنی از فلاونوئیدها و پلی فنول هستند، ممکن است سطح این ماده را در پوست افزایش دهند و به محافظت از پوست کمک می کنند. این گیاهان را می توان در مکمل ها، چای ها و روغن ها پیدا کرد؛ البته این روغن ها فقط به عنوان رایحه درمانی در هوا پخش می شوند یا در روغن حامل رقیق می شوند و بر روی پوست ماساژ داده شوند. بنابراین خواراکی نیستند.

بیماری شوره یا اکزمای سبورئیک (Seborrheic dermatitis) چیست؟

نتیجه گیری

تحقیقات نشان می دهد که چندین روش برای افزایش این ماده وجود دارد از جمله مصرف آنتی اکسیدان ها و ویتامین A که محتمل ترین روش است. خوردن غذاهای سالم و یا مصرف مکمل های حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های خاص مانند ویتامین هایA ، C  و E می تواند به مراقبت از پوست کمک کند و خطر سرطان پوست را کاهش دهد.

با این حال، هنوز ثابت نشده است که هر ویتامین یا ماده مغذی به طور قابل توجهی ملانین را در افراد افزایش دهد. تنها راه اثبات شده برای جلوگیری از سرطان پوست، دور ماندن از نور زیاد خورشید و استفاده از ضد آفتاب مرغوب است.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/how-to-increase-melanin

https://skinkraft.com/blogs/articles/melanin-increase-or-decrese