یکی از بیماری ها و مشکلاتی که امروزه افراد زیادی را درگیر کرده است، درمان زگیل تناسلی است. این بیماری هم در مردان و هم در زنان به یک اندازه شایع است. تقریبا زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی (genital warts) یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود.

برای رزرو نوبت در کلینیک زیبایی غرب تهران با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

از آنجایی که این بیماری به شدت مسری است، معمولا با اولین تماس جنسی به بدن فرد سالم منتقل می‌گردد و به دنبال آن ضایعات پوستی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. آمار ابتلا به زگیل تناسلی روز به روز در حال افزایش است و مبتلایان به دنبال راه های درمان سریع این عارضه هستند. این ویروس می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث سرکوب شدن سیستم ایمنی بدن گردد.

برای رزرو نوبت دکتر پوست مرزداران با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ضایعه نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل میشود و عامل انتقال آن نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می باشد. زگیل تناسلی معمولا” بدون علامت است و بندرت ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. ویروس HPV شایع ترین بیماری آمیزشی یا منتقله از راه جنسی است. مردان و زنانی که شرکای جنسی متعدد دارند، بیشتر از تک همسرها در معرض آلودگی به ویروس اچ پی وی HPV و زگیل تناسلی هستند. بیماری HPV برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند سرطان دهانه رحم ایجاد کنند.

برای رزرو نوبت کلینیک لیزر غرب تهران با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعد منتقل می شود. معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چندین هفته فاصله است. زگیل تناسلی همیشه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. همچنین ممکن است زائده های ایجاد شده شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند.زگیل ها ممکن است خوشه ای یا تک تک ظاهر باشند.

چه درمان موثری برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اثر ویروس اچ پی وی HPV به مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد که تنها بر اندام تناسلی تاثیر می گذارد، اما فقط چند نوع آن باعث زگیل های تناسلی می شوند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین دلیل جزء بیماری های آمیزشی یا جنسی در نظر گرفته می شود.

برای رزرو نوبت و مشاوره جوانسازی 4 بعدی با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

این ویروس شیوع گسترده ای دارد، طبق اعلامیه منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اغلب افراد فعال از نظر جنسی در مراحلی از زندگی آن را دریافت می کنند. با این حال، ویروس همواره منجر به عوارضی مانند زگیل های تناسلی نمی شود. بلکه زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع خاصی از ویروس HPV ایجاد می شود که با سایر ویروس هایی که باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن می شود، متفاوت است. به بیانی دیگر می توان گفت زگیل نمی تواند از دست کسی به اندام تناسلی گسترش یابد.

چگونه سیستم ایمنی بدن را در مقابله با زگیل تناسلی تقویت کنیم؟

ترک سیگار

مطالعات متعددی ارتباط بین سیگار کشیدن و HPV را اثبات کرده اند. بعضی از آن ها در زیر ذکر شده است؛

یک پژوهش نشان می دهد که سیگار کشیدن در زنان مبتلا به HPV ، خطر ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را تا 27 برابر افزایش می دهد. مصرف سیگار در زنانی که به HPV پرخطر آلوده می شوند، می تواند به افزایش ریسک ابتلا به سرطان درجه بالای دهانه رحم منجر شود. نیکوتین موجود در سیگار، در مخاط دهانه ی رحم جذب می شود و این موضوع، توانایی بدن شما را برای پاکسازی ویروس از دهانه ی رحم کاهش می دهد.

برای رزرو نوبت و مشاوره لیزر موی زائد با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

علائم زگیل تناسلی: چه بیماریهایی ممکن ست با زگیل تناسلی اشتباه شوند؟

همانطور که در بالا مشاهده کردید، سیگار کشیدن با کاهش قدرت ایمنی بدن، خطر ابتلا به عفونت بعدی را افزایش می دهد؛ بنابراین، اگر سیگار می کشید، ترک کنید، و سعی کنید در صورت امکان در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید.

مصرف مولتی ویتامین

بیمارانی که مولتی ویتامین حاوی ویتامین های A, C, E و مکمل های کلسیم مصرف می کنند، بار ویروسی کمتری از HPV دارند. این ویتامین‌ ها آنتی ‌اکسیدان‌ هایی هستند که به محافظت از سلول‌ در برابر آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کنند. و همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش توانایی بدن برای پاکسازی ویروس از بدن دارند.

مصرف فولات

فولات یا همان ویتامین ب ۹ در سلامت بسیار مؤثر است. افرادی که به اندازه ی کافی فولات در رژیم غذایی خود دارند، کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بسیاری از زگیل ها، سرطان ها، مثل سرویکس، سینه، شکم، روده بزرگ و لوزالمعده، قرار می گیرند. شما می توانید فولات مورد نیاز خود را از طریق مکمل فولیک اسید یا به طور طبیعی در غذاهایی مثل اسفناج، آووکادو، پرتقال، سویا یا عدس، دریافت کنید.

 DIM:

دین دولیل متان می تواند به سیستم ایمنی کمک کرده و جلوی پیشرفت ضایعه های پوستی همچون زگیل تناسلی را بگیرد. با وجود اینکه این ماده به طور طبیعی در بروکلی یافت می شود، پیشنهاد می شود از کپسول های DIM هم استفاده شود.

برای رزرو نوبت و مشاوره لیزر فوتونا با شماره های درج شده در وب تماس بگیرید.

سخن پایانی در مورد درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری واگیردار و شایع است. بهترین روش درمان زگیل تناسلی،پیشگیری از آلوده شدن به ویروس HPV است اما در صورت آلودگی برای کمک به سیستم ایمنی، داشتن سبک زندگی سالم ، مصرف مواد غذایی مثل بروکلی، اسفناج، مولتی ویتامین ها ، پرهیز از استرس، ترک سیگار کمک کننده است. به خاطر داشته باشید که آلودگی به ویروس لزوما” به معنی بروز زگیل تناسلی یا سرطان نیست اما به محض مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا زگیل ها را از روی پوست شما بردارد و مانع گسترش ویروس شود.