در حال حاضر بیش از 3 میلیون زن در ایالات متحده دچار موهای زائد نه فقط در صورت، بلکه در اطراف بدن خود هستند.

دلایلی که باعث بوجود آمدن موهای زائد می شوند عبارت اند از :

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی
  • عدم تعادل هورمونی
  • مقاومت به انسولین

روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به کنترل رشد این موها کمک کند که یکی از آنها رژیم غذایی است. وقتی بیش از حد غذا خورده شود، بدن تمایل به چاق شدن دارد. چاقی منجر به افزایش تولید هورمون های آندروژن و تستوسترون در بدن می شود، این دو هورمون رشد مو را افزایش می دهد. کاهش وزن در واقع یکی از راه حل های درمان موهای زائد است، زیرا کاهش وزن و کاهش توده ی بدنی می تواند تولید هورمون را نیز کاهش دهد. بعلاوه اگر بیش از حد غذاهای حاوی کربوهیدرات و قند مصرف شود، بدن احتمالاً به مقاومت در برابر انسولین دچار می شود. مقاومت به انسولین باعث افزایش سطح قند خون می گردد. بنابراین برای کاهش رویش موهای زائد، وقت آن است که از خوردن غذاهای قندی، تصفیه شده و حاوی آرد سفید دست کشید. برای این امر باید:

  • میزان دریافت کالری را به خصوص در عصرها کاهش داد
  • یک رژیم کم گلیسمی (قند کم) با مقدار کافی پروتئین را دنبال کرد
  • میزان ویتامین B بدن را افزایش داد
  • مراقب مصرف چربی ها بود اما همه چربی ها را حذف نکرد
  • گلیسیریزین را در رژیم غذایی در نظر گرفت
  • غذاهای حاوی مقدار زیادی کروم و منیزیوم مصرف کرد

غذاهایی که باید برای درمان موهای زائد توصیه می شوند عبارتند از:

  1. چای سبز

چای سبز یکی از غذاهایی است که برای سلامت کلی بدن شگفت آور است. مطالعات نشان داده اند که پلی فنول های موجود در چای سبز می توانند به کاهش حضور هورمون های منجر به پر موئی و ​​همچنین جلوگیری از عملکرد آندروژن و تستوسترون کمک کند.

  1. نعناع هندی

ثابت شده است که نعناع هندی به کاهش سطح تستوسترون فعال آزاد در خون کمک می کند، به این معنی که می تواند به جلوگیری از رشد بیش از حد مو کمک کند. نوشیدن دو یا سه فنجان سکنجبین در روز می تواند به کنترل رشد مو کمک کند.

  1. دارچین

برای کسانی که رشد موهای زائد ناشی از مقاومت به انسولین دارند، دارچین ادویه ای است که باید به میزان فراوان از آن مصرف کنند. دارچین به افزایش حساسیت بدن به انسولین، کنترل سطح قند خون و کاهش ولع مصرف قند کمک می کند.

  1. قارچ

قارچ منبع شگفت انگیزی از ویتامین های B2 ، B3 و B5 است که همه به کاهش رشد موهای زائد کمک می کند. B2 به عادی سازی عملکرد تیروئید و متابولیسم کمک می کند، B3 قند خون را کنترل می کند و B5 به کاهش وزن کمک می کند. با خوردن بیشتر این قارچ ها می توانید رشد موهای خود را کنترل کرد.

  1. کاهو

چه کسی می دانست که سالاد برای جلوگیری از رشد مو بسیار مفید باشد؟ کاهو حاوی کروم، یک ماده معدنی کمیاب است که به تنظیم سطح قند خون و در نتیجه کاهش تولید انسولین کمک می کند. همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند، بنابراین بهتر است هر روز کاهوی بیشتری مصرف شود.

  1. مغز آفتاب گردان

تعداد کمی از مواد غذایی به اندازه دانه ها و مغزها حاوی مواد مغذی هستند و دانه های آفتابگردان یکی از بهترین آنهاست. این دانه ها مملو از ویتامین های B2 و B5 هستند که هر دو نقش مهمی در کنترل رشد مو دارند. خوردن این دانه ها می تواند به کاهش رشد موهای ناخواسته روی بدن کمک کند.

  1. زردآلو

اگر فردی می خواهد که ویتامین های B کمپلکس بیشتری به رژیم  غذایی خود اضافه کند، باید زردآلو را در اولویت قرار دهد. ویتامین های B3 ، B5 و B6 را می توان از این میوه ی کوچک دریافت کرد و این ویتامین های ترکیبی می توانند به کاهش وزن، کاهش رشد موی زائد و حفظ تعادل هورمونی در بدن کمک کند.

  1. جوانه ی گندم

پاشیدن کمی جوانه گندم بر روی غلات، راهی عالی برای افزودن ویتامین B6 بیشتر به رژیم غذایی است. این ویتامین به ایجاد تعادل سالم بین هورمون ها کمک می کند، بنابراین برای مقابله با رویش موهای زائد ضروری است. بسیاری از ویتامین های گروه B دیگر را نیز می توان از جوانه گندم نیز دریافت کرد.

  1. ریشه ی شیرین بیان

چای ریشه ی شیرین بیان درمانی برای تعدادی از مشکلات سلامتی است، اما نوشیدن چای تهیه شده از این ریشه می تواند به کاهش سطح تستوسترون در خون کمک کند. ریشه شیرین بیان همچنین حاوی ترکیبی با صدای عجیب به نام گلیسیریزین است که بدن را از تولید آنزیم های مورد نیاز برای ساختن تستوسترون منع می کند.

  1. سینه ی مرغ

سینه ی مرغ بدون پوست یکی از سالم ترین منابع پروتئین در اطراف است و یک غذای عالی برای کاهش وزن است. همچنین سرشار از ویتامین های B3 و B6 است که هر دو در مبارزه با رشد بیش از حد مو کمک می کنند.

  1. جو

جو یکی از آن غلات سبوس دار است که دارای رتبه بندی بسیار پایین GI است، به این معنی که بر قند خون تأثیر نمی گذارد و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. جو پخته یک کربوهیدرات مفید برای دریافت انرژی است و نوسانات شدیدی در سطح قند خون ایجاد نخواهد کرد.

  1. ماهی تن

به نظر می رسد ماهی تن یکی از آن غذاهایی است که برای مقابله با پرمویی بیش از حد باید مصرف شود. ماهی تن یک نوع پروتئین بسیار کم چرب و فاقد کربوهیدرات است، بنابراین می توان آن را بدون نگرانی در مورد افزایش وزن مصرف کرد. این ماهی همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین B است که به کاهش رشد موی زائد کمک می کند، بنابراین بهتر است ماهی تن بیشتری به رژیم غذایی افزوده شود.

  1. اسفناج

همه سبزیجات برگ دار حاوی منیزیم هستند، اما اسفناج بیش از بقیه حاوی 79 میلی گرم در 100 گرم است. مطالعاتی انجام شده است که کمبود منیزیم را با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط می کند، بنابراین عدم دریافت کافی منیزیم می تواند منجر به پرمویی شود. برای جلوگیری از این مشکل اسفناج بیشتری مصرف شود.

مزایا و معایب لیزر موی زائد و مقایسه آن با سایر روش های رفع موهای زائد

منبع

https://hairfreelife.com/13-anti-hirsutism-foods-combat-excessive-hair-growth/

https://www.healwithfood.org/hirsutism/diet.php